Czerwony Karzeł 1 (26) 2021
Japonia. Gdybyśmy bawili się w skojarzenia, część z nich z pewnością odnosiłaby się do popkultury, ze słowami „manga”i „anime” na czele. Trudno bowiem zaprzeczyć, że wpływ estetyki Kraju Kwitnącej Wiśni – tej tradycyjnej i tej popularnej – jest nie do przecenienia w przypadku fantastyki. Niektóre japońskie motywy wydają się swojskie, bo zostały tak szeroko rozpowszechnione w popkulturze, że dawno zapomnieliśmy, skąd się wywodzą. Ci, którzy dziś z pogardą wypowiadają się o „kocich uszkach” czy Pokemonach, z sentymentem wspominają, jak po raz pierwszy oglądali Ghost in the Shell na pirackiej taśmie wideo i jakie to było wówczas przeżycie. Japońska popkultura z czasem stała się szeroko dostępna dzięki internetowi i konwentom, obecnie ma reprezentację we wszystkich rodzajach fantastyki – sf, fantasy i horrorze – i wciąż zyskuje nowych fanów. Z tego powodu zdecydowaliśmy się poświęcić najnowszy numer „Czerwonego Karła” właśnie tej inspiracji, która dociera do nas z najdalszego Wschodu. Mamy nadzieję, że rozbudzi w naszych Czytelnikach odczucie kawaii (^_^)
Zawartość:
Literatura
Adam Mateja, Jan Plata-Przechlewski, Te ogromne oczy [komiks]
Krzysztof Szkurłatowski, Wywiezione
Katerina Michajłowna, Cosplay
Paweł Majka, Czerwone Żniwa: Szczęściarze
Andrzej Prószyński, Operacja Kamikadze
Wojciech Zembaty, Matsu – kadze
Jacek Wilkos, Aka Manto; Hyakume; Karakasa
Jean‑François, Bez trzeciego wymiaru
Luiza Dobrzyńska, Hina Matsuri
Piotr Kalka, Godzilla [wiersz]
Publicystyka
Technologia jest protezą. Z Martą Sobecką rozmawia Krzysztof „Korsarz” Biliński
Agnieszka Kiejziewicz, Peryferia japońskiego cyberpunka. Eat-Man, rozprawa o samotności stwórcy i pożeraniu świata
Karolina Kaczkowska, Hanzo i Genji, czyli japońska tradycja i popkultura w grze Overwatch
Grzegorz Szczepaniak, Oswajanie mangi, czyli japońskie animacje w prylowskiej telewizji
Tę pozycję można kupić