Anatomia Fantastyki #21

 

Strefy mroku. Groza w kulturze audiowizualnej

Pod redakcją Sebastiana Jakuba Konefała

Po trzydziestu latach od powstania Gdańskiego Klubu Fantastyki i po dwudziestu latach współpracy GKF z Uniwersytetem Gdańskim oddajemy w ręce czytelników kolejny tom monograficzny. Anatomiści horroru powracają w nim do analiz gatunku, od którego zaczęliśmy działalność wydawniczą, zastanawiając się nad tym, co zmieniło się w jego poetyce, oraz szukając szczególnie innowacyjnych lub niesłusznie zapomnianych tekstów. Wśród zamieszczonych w Strefach mroku artykułów można więc odnaleźć te dotyczące rzadziej opisywanych w Polsce fenomenów kultury, takich jak: horror fiński, włoskie kino giallo czy produkcje z Japonii odwołujące się do nurtu pinku eiga. W książce zamieściliśmy również omówienie wybranych sposobów badania poetyki grozy, obszerny esej o antropologicznych odczytaniach lęku w kinie i przykłady analiz intertekstualnych i autorskich eksploracji gatunku. Inspiracje horrorem przenikają także teksty kultury z innych mediów, dlatego naszą antologię zamykamy artykułem o fascynacjach filmowymi slasherami w grach komputerowych oraz pracą dotyczącą związków poetyki komiksu z gotycyzmem. Szerokie horyzonty tematyczne Stref mroku to naszym zdaniem dowód na to, że badanie grozy i poetyki anomalii cielesnej nadal cieszy się dużym (lub wręcz rosnącym) zainteresowaniem badaczy kultury audiowizualnej.

Sebastian Jakub Konefał (redaktor tomu)
Grzegorz Szczepaniak (redaktor serii)

Spis treści

Sebastian Jakub Konefał, Wstęp
Jerzy Szyłak, Sebastian Jakub Konefał, Groza w kinie. Wstępne założenia, rozróżnienie strategii narracyjnych i krótki przekrój metodologii badawczych
Piotr Kletowski, Europejski i amerykański horror filmowy jako tekst antropologiczny
Agnieszka Kiejziewicz, Pornografia i horror. Wokół japońskiego kina splatter eros
Piotr Wajda, Suomi Perkele. Kino grozy po fińsku
Grzegorz Fortuna jr, Suzy w Krainie Makabry. Suspiria w perspektywie hauntologicznej
Dorota Wasiucionek, Interaktywne nawiązania w filmach Wesa Cravena
Artur Majer, Kołysanka Juliusza Machulskiego jako nie-horror
Iga Ewa Smoleńska, Filmowi mordercy w ośmiu bitach. Adaptacje slasherów w grach grozy lat osiemdziesiątych
Tomasz Żaglewski, Graficzna groza. Hellboy Mike’a Mignoli jako spektrum tematyczno-formalnych źródeł horroru w komiksie
Grzegorz Szczepaniak, GKF 30 lat później. Posłowie
Summary

Redakcja: Sebastian Jakub Konefał (redaktor tomu), Kamila Recław (redakcja językowa, korekta), Grzegorz Szczepaniak (redaktor naczelny, skład)

Okładka: Magdalena Danaj

Wydanie 2017, nakład 100, 162 str.

Tę pozycję można kupić

 Posted by at 23:38